JX.PL - bagażniki dachowe i uchwyty rowerowe

Pomoc techniczna

Zagadnienia techniczne, które warto poznać

Usuwamy zakłócenia radia CB

Usuwamy zakłócenia radia CB

Przyczyn powstawania utrudnień w transmisji CB może być wiele. Jednak u źródeł najczęściej występujących zakłóceń leżą zwykle zużycie niektórych elementów, samodzielne usuwanie usterek i ingerowanie w sprzęt lub po prostu niedostateczne przygotowanie samochodu przez producenta do wymagań CB. Wprawdzie wszyscy konstruktorzy pojazdów zobligowani są do przestrzegania norm dotyczących emisji zakłóceń radiowych, ale w praktyce w samochodach występuje tak wiele układów elektronicznych, że nie sposób zorientować się, czy któryś nie wpływa na transmisję CB.

Do urządzeń i elementów najczęściej będących przyczyną zakłóceń należą:

  • elementy układu zapłonu
  • elementy układu sterowania / zasilania silnika
  • rozrusznik, elementy układu ładowania akumulatora
  • elektryka urządzeń: wentylatorów, centralnych zamków, otwierania szyb, wycieraczek
  • przełączniki i przekaźniki
  • złączki przewodów, styki żarówek
  • przetwornice, ładowarki, transmitery

Poszukiwanie źródła odpowiadającego za powstawanie zakłóceń nie jest łatwe i może przebiegać na dwa sposoby. Metoda pierwsza polega na stopniowym włączaniu kolejnych urządzeń do momentu zdiagnozowania, który układ powoduje zakłócenie, natomiast druga - na stopniowym wyłączaniu sprzętu do chwili, gdy zakłócenia znikną. Jeżeli utrudnienia w transmisji występują tylko przy włączonym silniku, warto wymienić nadmiernie eksploatowane elementy. Bardzo często zamontowanie nowych kabli zapłonowych czy świec eliminuje zakłócenia.

Zakłócenia w odbiorze CB przenikają do instalacji poprzez przewody zasilające lub poprzez antenę. Aby określić drogę ich przenikania należy odłączyć antenę - jeżeli zakłócenia zanikną - problem jest w niej samej. Przenoszenie drogą zasilania można zweryfikować poprzez podłączenie radia do niezależnego akumulatora.

Właściwa instalacja radia CB

Aby pozbyć się zakłóceń należy przede wszystkim przejrzeć instalację CB i jej poprawność. Warto sprawdzić wszystkie miejsca, które mogą przyczyniać się do powstawania utrudnień w transmisji. Ważne jest, aby pamiętać o unikaniu zamkniętych pętli mas oraz o optymalnym prowadzeniu przewodów zasilających.

Najczęściej instalujemy radio CB do przewodów zapalniczki lub obwodów radia samochodowego, podczas gdy najlepszym rozwiązaniem może okazać się podłączenie bezpośrednio do akumulatora za pomocą indywidualnego przewodu ekranowego. Przy akumulatorze należy zastosować przynajmniej jeden bezpiecznik (optymalne są dwa oddzielne - na przewodzie + i -), a ekranu kabla zasilającego nie należy łączyć z obudową urządzenia CB.

W przypadku, gdy używamy anteny magnesowej poziom zakłóceń można sprawdzić przez umieszczanie jej kolejno w różnych punktach samochodu. Jeżeli do odbioru wykorzystywana jest jakakolwiek inna antena, nie należy zapominać, że nie wolno mocować jej do elementów metalowych, gdyż powoduje to tworzenie zbędnej pętli mas.

Filtry kontra zakłócenia

Podstawowym elementem stosowanym do eliminacji zakłóceń są popularne kondensatory i dławiki, znane bardziej jako "filtry przeciwzakłóceniowe CB". Zazwyczaj są to zamknięte w hermetycznej puszce kondensatory przepustowe. Przy zakupie konkretnego modelu należy wziąć pod uwagę parametry prądów płynących w danym obwodzie. Filtry należy instalować możliwie blisko wyprowadzeń odkłócanego elementu. Każdy filtr może być stosowany jedynie w obwodach prądu stałego. W przypadku transmisji impulsów sterujących należy wykorzystywać metody nieinwazyjne, z których najbardziej popularną jest ekranowanie.

Sam nie zakłócaj

Aby zapewnić jak najlepszą jakość sygnału w pasmie CB należy pamiętać o kilku zasadach:

  • nie należy instalować tanich urządzeń i osprzętu, pochodzących z nieznanego źródła
  • trzeba regularnie przeglądać stan urządzenia i instalacji oraz kontrolować parametry pracy
  • w razie wystąpienia awarii lub jakichkolwiek wątpliwości należy zwrócić się o pomoc do profesjonalnego serwisu; samodzielne naprawy stanowią zwykle dodatkowe źródło usterek.

Aurilis - belki i bagażniki bazowe Westfalia - haki holownicze Thule - boxy dachowe i uchwyty rowerowe Taurus - bagażniki dachowe i uchwyty do nart Mont Blanc - boxy i bagażniki samochodowe CAM - boxy na dach Inter Pack - uchwyty rowerowe i bagażniki na dach

Porównujesz:

(0)