JX.PL - bagażniki dachowe i uchwyty rowerowe

Pomoc techniczna

Zagadnienia techniczne, które warto poznać

Jak poprawnie skontrolować grubość powłoki lakierniczej?

Jak poprawnie skontrolować grubość powłoki lakierniczej?

Kupno używanego auta jest trudne i często, mimo zastosowania podczas oględzin wskazówek zamieszczanych w sieci przez profesjonalistów, klientom nie udaje się ustrzec przed kupnem samochodu wątpliwego stanu. Wykonanie pomiaru grubości lakieru na karoserii to rozwiązanie, na które decyduje się obecnie wielu kierowców przed zakupem pojazdu. Koszt miernika to kilkaset złotych, więc nie jest on wysoki w porównaniu do wartości samochodu, a ewentualne naprawy, które będziemy musieli przeprowadzić w razie zakupu wadliwego egzemplarza często swą ceną przewyższają go kilkukrotnie.

Na czym jednak w praktyce polega taki pomiar i jak go przeprowadzić? Podpowiadamy.

Przede wszystkim przed przystąpieniem do wykonania pomiaru należy skalibrować czujnik na płytce.





Ponieważ ciężko stwierdzić jaką grubość powinna mieć powłoka lakieru w konkretnym samochodzie, miejmy na uwadze następujące ogólne założenia:

  • wartości grubości lakieru wahają się zwykle między 80 m a 180 m
  • lakiery niemetaliczne zazwyczaj nie są pokrywane warstwą bezbarwną i ich grubość to ok. 80 m
  • jeszcze niższą wartość powinniśmy otrzymać przy pomiarze grubości lakieru słupków drzwiowych, elementów pod maską oraz progów
  • lakiery akrylowe zależnie od marki również nakładane są w cieńszej warstwie (80 m do 100 m)
  • model produkowane w Azji pokrywane są zasadniczo warstwą lakieru 80 m do 100 m, również w przypadku lakierów metalicznych
  • metaliczne elementy modeli produkowanych w Europie są w większości pokryte grubszą warstwą (120 m do 150 m)
  • cieńsza warstwa lakieru może występować w przypadku samochodów europejskich wyprodukowanych po 2007 roku (lakier wodny)

Pamiętajmy, że standardowo przyjmuje się, że różnice w grubości na poszczególnych elementach (szczególnie umieszczonych symetrycznie po obu stronach) nie powinny przekraczać 40%. Wartości dwukrotnie wyższe do 400 m mogą oznaczać kolejną warstwę lakieru. Większa grubość powłoki wskazuje zwykle na szpachlę. Na każdym elemencie należy zmierzyć grubość kilka razy. Zabrudzenia mogą zafałszować pomiar.

Gdzie mierzyć:

  • Obszar przy polu numeru VIN. Miejsce to należy mierzyć ze szczególną uwagą. W okolicy pola VIN nie powinno być najmniejszych śladów po szpachli czy lakierowaniu. Ich występowanie oznacza w znamienitej większości przypadków, że numer był przespawany z innego auta, a sam pojazd jest kradziony. Jeżeli nie chcemy mieć problemów, najlepiej od razu zrezygnować z zakupu.
  • Dach wskazywany jest zazwyczaj jako powierzchnia wzorcowa, ponieważ rzadko ulega uszkodzeniu i nieczęsto jest powtórnie lakierowany. Aby mieć pewność, że powłoka na dachu jest oryginalna dobrze jest wykonać przynajmniej kilkanaście pomiarów w różnych częściach dachu. W przypadku, gdy mamy podejrzenie, że dach był szpachlowany, zrezygnujemy z zakupu, gdyż prawdopodobnie jest to pojazd powypadkowy.
  • Pokrywa silnika. Tak duży element jak maska może ujawnić wiele napraw nie tylko samego elementu, ale również sąsiednich części. Z tego powodu warto wykonać kilkanaście pomiarów. Jeżeli pokrywa jest oryginalna, a malowana była jedynie krawędź boczna, warto obejrzeć błotnik, który najpewniej był wymieniany.
  • Błotniki szczególnie tylne. Są to elementy bardzo narażone na uszkodzenia, choćby przy niewielkich otarciach. Przy tym dość łatwo sprawdzić ich oryginalność, gdyż tylne błotniki przy wymianie muszą zostać wycięte i ponownie przyspawane. Z tego powodu często są po prostu klepane i szpachlowane, co szybko obnaża pomiar grubości lakieru. Szpachlą pokrywane są również miejsca spawania. Dodatkowo w starszych pojazdach błotniki ulegają korozji i pokrywane są ponownie lakierem. Zgrubienia na krawędziach przy zderzaku świadczą zwykle o cieniowaniu po lakierowaniu zderzaka.
  • Słupki nadwozia nie powinny nosić żadnych śladów napraw, dlatego najlepiej wykonać na nich kilka pomiarów. Jest to element konstrukcyjny nadwozia, który ulega uszkodzeniu podczas poważnych wypadków i o przejściu takowego przez samochód świadczy jego uszkodzenie. Wymiana słupków wiąże się z ich wycięciem i spawaniem.
  • Kielichy amortyzatorów. Lakier w tym miejscu nie powinien być grubszy niż 50-70 m. Najczęściej elementy te pokrywane są jedynie farbą podkładową i lakierem bazowym. Wierzchnia bezbarwna warstwa występuje sporadycznie, nawet w przypadku kolorów metalizowanych. Producenci nielicznych modeli na elementy wewnętrzne nanoszą jedynie lakier bazowy (koloru beżowego lub szarego).
  • Progi i słupki wewnętrzne. Wewnętrzne elementy lakierowane są znacznie cieńszą warstwą niż nadwozie i taka zależność przy oryginalnej powłoce powinna być zachowana. Grubość lakieru na głupku konstrukcyjnym rzadko przekracza 60 m.
  • Elementy plastikowe. Czujniki mierników grubości lakieru nie działają na elementach wykonanych z tworzywa sztucznego. Ślady po malowaniu plastikowego błotnika czy zderzaka widoczne są jako cieniowanie na sąsiednich elementach.
Aurilis - belki i bagażniki bazowe Westfalia - haki holownicze Thule - boxy dachowe i uchwyty rowerowe Taurus - bagażniki dachowe i uchwyty do nart Mont Blanc - boxy i bagażniki samochodowe CAM - boxy na dach Inter Pack - uchwyty rowerowe i bagażniki na dach

Porównujesz:

(0)